HPO

HPO Onderzoeken wijzen uit dat:

  • Een HPO realiseert langdurige groei en behaalt gedurende minimal vijf jaar betere financiele prestaties dan de concurrent(en) of gelijkwaardige organisaties.
  • Een HPO is goed in staat zich snel aan te passen aan veranderingen.
  • Een HPO heeft een langer termijnorientatie.
  • De managementprocessen van een HPO vormen een geintegreerd geheel en de strategie, structuur, processen en medewerkers zijn door de gehele organisatie op elkaar afgestemd.
  • Een HPO richt zich nadrukkelijk op continue verbeteringen en op vernieuwing van de kernvaardigheden.
  • Een HPO besteedt veel aandacht aan het ontwikkelen van de competenties van bedrijf en medewerkers.

De 35 kenmerken (verdeeld over 5 High Performance Organisatie succesfactoren) zijn:

Kwaliteit van Management

  • Management geniet het vertrouwen van iedereen in de organisatie
  • Management is integer
  • Management heeft een voorbeeldrol voor medewerkers
  • Management neemt snel besluiten
  • Management onderneemt snel actie
  • Management coacht medewerkers om betere resultaten te behalen
  • Management is gericht op het behalen van resultaten
  • Management is erg effectief
  • Management bestaat uit sterke leiders
  • Management straalt zelfverzekerdheid uit
  • Management is besluitvaardig met betrekking tot ‘niet-presteerders.’

Continue verbetering en vernieuwing

  • De organisatie heeft een strategie die duidelijk onderscheidend is van andere organisaties
  • In de organisatie worden processen voortdurend verbeterd
  • In de organisatie worden processen voortdurend vereenvoudigd
  • In de organisatie worden de processen voortdurend op elkaar afgestemd
  • In de organisatie wordt alles gerapporteerd dat belangrijk is voor het halen van een goede prestatie
  • In de organisatie wordt aan managers en medewerkers zowel financiële als niet-financiëleinformatie gerapporteerd
  • De organisatie verbetert haar kerncompetenties voortdurend
  • De organisatie vernieuwt haar producten, diensten en processen voortdurend.

Langetermijn gerichtheid

  • De organisatie creëert groei door samenwerking met andere organisaties
  • De organisatie onderhoudt goede langetermijnrelaties met alle belanghebbenden
  • De organisatie is gericht op het zo goed mogelijk bedienen van haar klanten
  • Het management werkt al lange tijd bij de organisatie
  • Nieuw management wordt van binnen de organisatie gepromoveerd
  • De organisatie vormt een veilige werkomgeving voor medewerkers.

Openheid en actiegerichtheid

  • Het management gaat vaak de dialoog aan met medewerkers
  • De medewerkers besteden veel tijd aan communiceren, kennis uitwisselen en leren
  • De medewerkers worden altijd betrokken bij belangrijke bedrijfsprocessen
  • Het management staat fouten maken toe
  • Het management staat open tegenover verandering in de organisatie
  • De organisatie is prestatiegericht.

Kwaliteit van Medewerkers

  • Medewerkers willen verantwoordelijkheid dragen en verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaten
  • Medewerkers willen geïnspireerd worden om zeer goede resultaten te behalen
  • Medewerkers worden getraind in het versterken van hun flexibiliteit en veerkracht
  • De organisatie heeft een divers en complementair werknemersbestand.

Meer weten? bel ! Ambities 06-81882678

Bron: André de Waal (HPO Center)