HPO Onderzoeken wijzen uit dat:
- Een HPO realiseert langdurige groei en behaalt gedurende minimal vijf jaar betere financiële prestaties dan de concurrent(en) of gelijkwaardige organisaties.
- Een HPO is goed in staat zich snel aan te passen aan veranderingen.
- Een HPO heeft een langer termijnoriëntatie.
- De managementprocessen van een HPO vormen een geïntegreerd geheel. De de strategie, structuur, processen en medewerkers zijn door de gehele organisatie op elkaar afgestemd.
- Een HPO richt zich nadrukkelijk op continue verbeteringen en op vernieuwing van de kernvaardigheden.
- Een HPO besteedt veel aandacht aan het ontwikkelen van de competenties van bedrijf en medewerkers.
De 35 kenmerken (verdeeld over 5 High Performance Organisatie succesfactoren) zijn:
Kwaliteit van Management
- Management geniet het vertrouwen van iedereen in de organisatie
- Management is integer
- Management heeft een voorbeeldrol voor medewerkers
- Management neemt snel besluiten
- Management onderneemt snel actie
- Management coacht medewerkers om betere resultaten te behalen
- Management is gericht op het behalen van resultaten
- Management is erg effectief
- Management bestaat uit sterke leiders
- Management straalt zelfverzekerdheid uit
- Management is besluitvaardig met betrekking tot ‘niet-presteerders.’
Continue verbetering en vernieuwing
- De organisatie heeft een strategie die duidelijk onderscheidend is van andere organisaties
- In de organisatie worden processen voortdurend verbeterd
- In de organisatie worden processen voortdurend vereenvoudigd
- In de organisatie worden de processen voortdurend op elkaar afgestemd
- In de organisatie wordt alles gerapporteerd dat belangrijk is voor het halen van een goede prestatie
- In de organisatie wordt aan managers en medewerkers zowel financiële als niet-financiële informatie gerapporteerd
- De organisatie verbetert haar kerncompetenties voortdurend
- De organisatie vernieuwt haar producten, diensten en processen voortdurend.
Langetermijn gerichtheid
- De organisatie creëert groei door samenwerking met andere organisaties
- De organisatie onderhoudt goede lange termijn relaties met alle belanghebbenden
- De organisatie is gericht op het zo goed mogelijk bedienen van haar klanten
- Het management werkt al lange tijd bij de organisatie
- Nieuw management wordt van binnen de organisatie gepromoveerd
- De organisatie vormt een veilige werkomgeving voor medewerkers.
Openheid en actiegerichtheid
- Het management gaat vaak de dialoog aan met medewerkers
- De medewerkers besteden veel tijd aan communiceren, kennis uitwisselen en leren
- De medewerkers worden altijd betrokken bij belangrijke bedrijfsprocessen
- Het management staat fouten maken toe
- Het management staat open tegenover verandering in de organisatie
- De organisatie is prestatiegericht.
Kwaliteit van Medewerkers
- Medewerkers willen verantwoordelijkheid dragen en verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaten
- Medewerkers willen geïnspireerd worden om zeer goede resultaten te behalen
- Medewerkers worden getraind in het versterken van hun flexibiliteit en veerkracht
- De organisatie heeft een divers en complementair werknemersbestand.
Meer weten? bel !Ambities 06-81882678
Bron: André de Waal (HPO Center)