“Internationaliseren” Het is tijd voor u om er iets aan te doen!

In toenemende mate wordt het onderwerp door opdrachtgevers op de agenda gezet.

Bedrijven willen om verschillende redenen buitenlandse activiteiten ontplooien: toegang tot nieuwe en grotere markten voor producten en diensten, toegang tot kennis en technologie, groeidrang van de ondernemer, toenemende concurrentie op binnenlandse markt…..

MKB

Het blijkt dat Nederlandse MKB-bedrijven inmiddels al goed zijn voor ongeveer 60 procent van de waarde van de door Nederland uitgevoerde producten. De Nederlandse economie staat vijfde in The Global Competitiveness Report van het World Economic Forum. Nederland is hiermee gestegen op de jaarlijkse ranglijst van meest concurrerende economieën ter wereld. Dat is toch niet niks!

Uitdagingen ondernemend Nederland;

De Top 5 positie toont aan dat Nederland een geavanceerde en innovatieve economieën van de wereld is, met concurrerende en open markten.
Wat de motivatie voor de internationalisatie van een bedrijf ook is, we kunnen over het algemeen de volgende vormen van internationalisering onderscheiden:

  • Exporteren van producten.
  • Exporteren van kennis.
  • Internationale samenwerkingsverbanden (bijv. clusters en strategische allianties)
  • Directe buitenlandse investeringen (bijv. vestigingen, filialen, overnames en joint ventures in het buitenland).

Veel bedrijven passen nog een traditionele strategie van internationalisering toe waarbij ze pas internationaliseren na jaren van uitsluitend binnenlandse activiteit.

U bocht

Toch zijn er ook een aantal bedrijven die internationalisering op een andere manier aanpakken. Zij beginnen te internationaliseren kort na de bedrijfsoprichting en in veel gevallen zelfs binnen het eerste jaar dat ze operationeel zijn. Hun producten of diensten hebben vaak een snellere internationalisering dan bedrijven die volgens eerdere traditionele manieren produceerden en exporteerden. Het komt voor dat deze bedrijven pas na een internationaal avontuur op de thuismarkt goed landen.

Knelpunt? Tijd vrijmaken voor exportstrategieën
Hoewel internationalisatie op lange termijn noodzakelijk kan zijn voor ondernemingen om te groeien en te overleven, is het geen garantie voor succes. Deze belangrijke stap in het leven van een onderneming dient dan ook voldoende voorbereid te worden.
Recent onderzoek heeft aangetoond dat hét nummer één knelpunt voor ondernemers is;  “tijd vrijmaken voor strategie ontwikkelingen”. De waan van de dag wint het toch vaak van het tijd nemen om na te denken over de toekomst van de organisatie. Vaak wordt er daarom meer aandacht aan sales en marketing besteed, puur omdat dit direct resultaat oplevert.

 Oplossing?

  1. Download hier het gratis E-book voor een stralende organisatie. Een doe het zelfpakket voor het aanleggen van een Duurzaam Rendement.
  2. Vraag hier informatie aan over Maximum Nederland waardoor u de juiste personen om u heen verzamelt met als doel: snel en adequaat uw knelpunten oplossen en de kansen tot succes in 2016-2017 vergroten tot 110%. Geen dikke rapporten, geen theoretische adviezen of aanbevelingen. Wel adequate ondersteuning en blijvende verbeteringen doorvoeren tot de resultaten tastbaar worden.

De creatieve bedrijfsadviseurs van Maximum Nederland hebben dermate veel transferable skills dat ze zelfstandig of in teamverband 99,9% van alle issues kunnen wegnemen waardoor uw bedrijf ongeremd kan doen wat het moet doen; Duurzaam Rendement realiseren.
BEL ONS NU!  06-81882678

 

Geplaatst in maximum nederland.