Overleef de Crypto Bubble Burst

Al geruime tijd is het een onderwerp van ons allen bezig houdt. De Bitcoin winners en losers dienen zich aan, speculanten zijn hyper over de ontwikkelingen. Ondanks het feit dat ik best lef heb ben ik in deze toch op mijn hoede. U ook?

Dat Internet of Things én vormen van Blockchaintechnologie belangrijk zijn voor de nabije toekomst weet u natuurlijk al. Niemand zal ontkennen dat hier de basis kan liggen voor het nieuwe vertrouwen & bewijs van bezit, nieuw goud en business- en verdienmodellen. Het project ‘Crypto Currency’ loopt volop, tot de bubbel echt een keer barst. Minister Hoekstra stelt vorige week nog dat de crypto in de ban moet. Dat is toch iets meer dan regulering van het fenomeen.

Daarom kijken we het best nu al achter die gebarsten bubbel…
Wat blijft er dan voor ruwe diamant over van het vertrouwen en vastgelegde eigendommen?
Internet of Things is een technologisch blijvertje. Zeker als we proberen in te vullen hoe de oude economie de nieuwe ontmoet. Oude gewoontes die over gaan in nieuwe perspectieven.
Als we nu in staat zijn om de combinatie van oude en nieuwe gebruiken in te zien én hier nog een schepje innovatie en automatisering/robotisering aan toevoegen, maakt dat de nabije toekomst compleet maar ook complex1.

U als ondernemer weet als geen ander om te gaan met deze onzekerheden. U bent immers specialist in het omgaan met onzekerheden (zonder dat het een gokje wordt). Het zal u dan ook echt niet ontgaan zijn wat bovenstaande is en wat het voor u kan betekenen.

Draaide het internet lange tijd om de PC en daarna de smartphone, momenteel worden steeds méér apparaten online aangesloten. De voorspellingen liegen er niet om: in 2020 zijn er ruim 20 miljard ‘connected’ apparaten.
Het is duidelijk dat de internetproviders zich warmdraaien voor nieuwe verdienmodellen.

Ook voor u is het tijd om aan te haken! Starten met het optimaliseren van processen, het veilig maken van data en chiraal geld. Het ligt natuurlijk voor de hand dat u al bezig bent met het verlagen van de kosten en het van alle vormen van (handen)arbeid zijn de voor de hand liggende voordelen.

Maar kan je er ook geld mee verdienen?
Het antwoord is JA, maar alleen als de bovenstaande winsten benut worden om uw eigen businessmodel opnieuw uit te vinden en hierdoor uw huidige product & dienstverlening te innoveren.
Immers krijgt u dadelijk uw opdrachten rechtstreeks uit: de ijskast die zelf aangeeft dat hij aangevuld moet worden, een auto die pech gaan krijgen en nu alvast reparatietijd claimt, een bankrekening die gehackt zal worden/ leegloopt (waardoor een klant in de knel dreigt te komen), een consument die zijn schoenen te snel verslijt, een huis dat zelf aangeeft dat de verflaag nu echt aan vernieuwing toe is of een melding dat uw klant die u morgenochtend gaat bellen omdat er diezelfde ochtend rugklachten zijn ontstaan. ( uw weet het eerder dan de klant) etc.
Het lijkt ver weg, maar het is oooo zoooo dichtbij…

Hoe u the Internet of Things invoert en tot verdienmodel verheft
Wij hebben meer dan 35 innovatie methodieken beschikbaar om u van dienst te zijn. Natuurlijk kan ik u direct helpen, maar u moet er wel klaar voor zijn om disruptief te denken en doen!
Daarom help ik u eerst op weg met een paar tips. En bij elke tip wil ik je meegeven: leer denken als een IT-bedrijf!

Tip 1: Zet tijdwinst om in het optimaliseren van het repeterende proces dat een terugkerend betalingsmodel (kan) hebben
De toekomstige businessmodellen die voortkomen uit the Internet of Things zijn kansrijk wanneer ze voorzien zijn van terugkerende betaalmodel, zoals abonnementen (denk aan Spotify) en gebruiksvergoedingen (bijvoorbeeld Uber). Door deze businessmodellen verandert het aanbod van producten in diensten disruptief en zal de waardepropositie steeds weer aangepast moeten worden aan de wensen van de klant.
Grote bedrijven, zoals Google en Microsoft, weten dit ook en spelen daar op in. (BMW en Mercedes hebben pas echt ingezet op Elektrisch rijden toen Elon Musk zijn stadsauto verkocht vanaf een plaatje).

Kans voor MKB en MKB+ bedrijven
Bovenstaande is natuurlijk niet alleen voor multinationals. Wel moet u zich er bewust van zijn dat als u een goed businessmodel heeft, u met the Internet of Things heel snel een exporterend bedrijf kan zijn. Moderne bedrijven moeten dus overwegen om te gaan experimenteren en werken met terugkerende betalingen.

Een goed voorbeeld hiervan is de Nederlandse startup Bundles2. Bundles biedt wasmachines aan op basis van het principe ‘betalen voor gebruik’. In plaats van de wasmachine te kopen, betalen klanten hier alleen per wasbeurt (ongeveer 1 euro). Hiermee wordt een totaal nieuwe doelgroep aangeboord; namelijk de mensen die het zich niet kunnen veroorloven zelf een wasmachine aan te schaffen, maar wel willen wassen. Bijkomend voordeel, vergeleken met een op huur gebaseerd verdienmodel, is dat klanten met dit op gebruik gebaseerde model hun eigen waskosten kunnen beïnvloeden en gestimuleerd worden om water en energie te besparen.

Tip 2: Genereer inkomsten op basis van de door u gegenereerde data.

Klanteninformatie, informatie over aankoopbesluitprocessen, voorkeuren, etc. kan u veel geld opleveren. Zeker als u meerdere filialen heeft, kan dit bijzonder aantrekkelijk zijn voor u en uw leveranciers. Denk hierbij aan inkoopvoordelen, hogere omloopsnelheden, lagere inkoopkosten en lagere voorraadkosten (rente en risico’s dalen).
Uw toeleveranciers hebben er beslist geld voor over om uw klantenwensen van dag tot dag te vernemen en op deze manier heel kort op de klantvraag te kunnen anticiperen.
Zorg ervoor dat uw klantcontact gedigitaliseerd wordt en voorzien van specifieke codes. De codes vormen de data die later geanalyseerd/verrijkt wordt tot stuurinformatie voor uw toeleveranciers. U moet wel bereid zijn om, zoals dat heet, in de keten te gaan werken en een nauwe samenwerking met uw leveranciers aan te gaan. Op deze manier wordt uw leverancier medeverantwoordelijk voor uw rendement.
Bedrijven moeten daarom greep zien te krijgen op hun nieuwe datastromen en bedenken hoe ze daar in de toekomst geld mee kunnen verdienen. Daarnaast moeten bedrijven IT-expertise ontwikkelen of inhuren, op het gebied van business intelligence, data-analyse en softwareontwikkeling, om zich voor te bereiden op het digitale zakendoen van de toekomst.

Tip 3: ontwikkel een nieuwe strategie om klanten die verder van u vandaan staan te bereiken.
1. Omdat the Internet of Things u in staat stelt realtime en continue datastromen te genereren vanuit uw processen, kan communicatie met klanten effectiever en efficiënter worden. Het contact is bovendien persoonlijker. Dat geldt niet alleen voor de relatie met de klant: ook de waardeproposities die de klant krijgt aangeboden én de kanalen waarmee de klant wordt benaderd worden persoonlijker. Dankzij de datastromen van the Internet of Things-toepassingen wordt het mogelijk om het specifieke realtime gedrag en de beleving van de klant te meten. Dat maakt the Internet of Things-businessmodellen geschikt om klanten als partners te betrekken bij het ontwikkelen van producten en diensten (co-creatie) en zo een volledig persoonlijke ervaring te bieden (wat zich uit in persoonlijke relaties, kanalen en gebruik van producten).
2. De klanten kunnen u nu benaderen via vele digitale kanalen. Hierdoor is voor de klant de afstandsbarrière verkleind of weggenomen. U moet dan wel uw distributie naar de klant goed op orde hebben (dus niet zoals velen beloven en niet waarmaken: “voor 12.00 uur besteld, vandaag nog in huis”). U moet de verwachtingen van de klanten echt overtreffen. En dat kan echt wel!

Kortom: de the Internet of Things-technologie gaat op korte termijn een revolutie teweegbrengen die meer impact heeft dan de opkomst van mobiele telefonie en internet samen. Als MKB en MKB+ bedrijven hier in de nabije toekomst van willen profiteren, doen ze er goed aan nu al de benodigde kennis op te doen en de bijbehorende businessmodellen te ontwikkelen. DUS: LEER DENKEN EN DOEN ALS EEN IT-bedrijf.

Download hier het gratis E-book voor een stralende organisatie. Een doe het zelfpakket voor het aanleggen van een Duurzaam Rendement.E BOOK MAXIMUM NEDERLAND
Vraag hier informatie aan over Maximum Nederland waardoor u voor 395,- per maand verzekerd bent dat u de juiste personen om u heen heeft om snel en adequaat uw knelpunten op te lossen en de kansen tot succes in 2018-2021 vergroten tot 110%. ( Geen dikke rapporten, geen theoretische adviezen of aanbevelingen. Wel adequate ondersteuning en blijvende verbeteringen doorvoeren tot de resultaten tastbaar worden)

Stralende groet
Bart Mijnster

 

 

 

Bronnen en links

Nog meer lezen? https://www.ad.nl/economie/2018-wordt-het-jaar-dat-bedrijven-internet-of-things-omarmen~aab0b19a/

2 https://www.bundles.nl/

 

 

 

Geplaatst in Uncategorized.