Ze komen er aan! Generatie Z

Leiderschap gaat niet over de volgende verkiezingen, maar over de volgende generatie!

Afgelopen weken met een aantal ondernemers in gespek geweest met een wel zeer uitdagend vraagstuk.

“Bart, we concluderen dat onze organisatie zich moet voorbereiden op de Z generatie. We hebben ons verdiept in de diverse generatie ontwikkelingen, zelfs scholen benaderd waar de Z generatie op dit moment wordt klaargestoomd. Maar we hebben toch veel moeite met het leiderschapsmodel wat er zal moeten komen om met deze generatie ook succesvol te kunnen zijn. Help je ons?“

z-generatie

Wie is generatie Z?                                                                                                                     

Iedereen die tussen 1996 en heden is geboren wordt gerekend tot de Z generatie. In 2020, het jaar waar we naar toe kijken, zal deze groep tussen de 10 en 28 jaar oud zijn. Met andere woorden:De eerste leden van deze generatie zijn dan de werkvloer opgestroomd. Het is mogelijk dat ze al stage lopen bij u.

Generatie Z heeft een aantal kenmerken: De meest gebruikte en meest invloedrijke is “Digital Natives”, bedacht door Marc Prensky (2001). Generatie Z groeit natuurlijk op in een wereld van overvloed en met relatief weinig beperkingen. Generaliserend kunnen we stellen dat Generatie Z opgroeit in een 24/7 informatie maatschappij. Vaak wordt gesteld dat Generatie Z wordt gekenmerkt door een korte aandachtsboog. Ze vervelen zich snel en ze zappen door het leven. Dit leidt automatisch naar het snel vinden en filteren van informatie. Al betekent dat soms ook dat informatie oppervlakkig wordt verwerkt

Kortom; Generatie Z is toekomstgericht, net als alle jongeren uit de geschiedenis, en wil graag leren. Als je Generatie Z weet te inspireren, hangen ze aan je lippen.

Generatie Z op de werkvloer

Generatie Y bestaat uit dromers terwijl Generatie Z uit realisten bestaat;

  • Generatie Z is een open wereldburger met een grote handigheid in interactieve en nieuwe media, die graag zijn steentje aan de samenleving bijdraagt. Dit alles zolang dat maar met eigen initiatief gepaard kan gaan;
  • De recessie heeft Generatie Z sociaal bewust gemaakt;
  • Generatie Z moeten we als echte netwerkers zien die niet heel erg geïnteresseerd is in hiërarchische structuren;
  • Lijn verantwoordelijkheden en organogrammen kunnen ze niet erg boeien.
  • De logica van getrapte organisaties ontgaat ze.
  • Ze zitten het liefst bij de baas aan tafel.
  • Hoe platter de organisatie, hoe beter.

“Generatie Z wordt in loopbaan gerelateerde beslissingen het meest beïnvloed door ouders (30%), Managers (17%) en vrienden (17%)”

Herkent u het volgende?

De organisatie is operationeel, u hebt een mooi span van medewerkers aan boord, maar om de toekomst adequaat tegemoet te treden en succesvol te blijven zal het huidige leiderschapsmodel toch een update moeten krijgen.       Heeft u het juiste leiderschapsmodel om zowel de baby boomers als X, Y en Z generaties te kunnen aansturen?

Met de vergrijzing van de baby boomers in volle gang komen de tekorten op de arbeidsmarkt in hoog tempo op ons af. Generatie Z vraagt om duidelijkheid en wil weten waar ze aan toe is, maar zal tegelijkertijd meer op zoek zijn naar ‘inspirators’ dan naar ‘bazen’ met een focus die uitsluitend gericht is op target en omzet!

Generatie Z heeft vaak niet één baan, maar meerdere. Een dag wordt gewerkt aan iets dat ze echt leuk vinden en de vijfde dag wordt besteed aan het algemeen belang. Generatie Z heeft het besef dat er ook bijgedragen moet worden aan de maatschappij.

Maximum/! DOEN, biedt u de handvaten om Generatie Z te begeleiden en binnen uw organisatie te implementeren om uw business -zoals zij gewend zijn- snel te laten groeien.

Geplaatst in maximum nederland, Uncategorized.