We gaan met ons allen een lastige periode doormaken in 2025 en 2026.
Wacht niet tot morgen! Lees hier wat u vandaag kunt doen om de dans te ontspringen.
Op het moment dat deze blog geschreven wordt is de Amerikaanse president Trump nogal bruut en op een oligarchische manier de wereldorde aan het opschudden met als doel zijn nationalistische doelen te realiseren en onze economieën op de proef te stellen.
Of je nu wil of niet; iedereen krijgt zijn portie opgediend. Hoe gaat u anticiperen?
We zien het dan ook niet als verwonderlijk dat we nogal wat reacties ontvangen op alle waarschuwingen en de mogelijke effecten, die in onze blogs van oktober, november en december 2024 waren opgenomen. Veel ondernemers hebben deze inzichten omarmd en zijn aan de slag gegaan om 2025 succesvol te maken, zowel zelfstandig als met onze ondersteuning. Toch zijn er ook ondernemers die nog in verwarring verkeren, die het nog niet helemaal zien of die misschien niet geheel wakker zijn. Maar één ding is zeker; wachten tot alles overwaait is geen optie.
Even een stap terug: als u wat tijd heeft, raden we u aan de volgende blogs rustig door te lezen:
- Hoeveel signalen kunt u verantwoord negeren voordat u actie onderneemt? | Maximum Nederland
- Stilte voor de storm. Bent u al STORM PROOF? | Maximum Nederland
- In 2025 is het tijd om wat beweging in de business te initiëren! | Maximum Nederland
- Gezonde spanning voor wat 2025 gaat brengen | Maximum Nederland
Door deze blogs te lezen, krijgt u waardevolle inzichten en aanbevelingen die essentieel zijn voor het laten floreren van uw onderneming in het complexe tijdsgewricht van 2025 en 2026. De blogs zijn gebaseerd op waarneembare feiten en ontwikkelingen in de nationale- en internationale- economie.
Het zijn geen voorspellingen, maar reële kansen en bedreigingen voor veel ondernemingen. Ab Flipse geeft in bijgaand filmpje (klik hier naar zijn betoog) aan dat deze ontwikkelingen eigenlijk al gestart zijn op het moment dat de Amerikaanse president Richard Nixon in 1971 het besluit nam om de waarde van de Amerikaanse Dollar los te koppelen van de goudvoorraad. Hetgeen zich de komende jaren gaat voltrekken hadden we dus moeten zien aankomen.
Andere relevante issues voor ondernemers zijn o.a.:
- Nederland heeft de hoogste inflatie in Europa (4,1%).
- Hogere belastingen voor Nederlandse ondernemingen dan in omringende landen (export beperking/import kostenverhogingen).
- Onverantwoord hoge kosten voor energie is een feit.
- Werkloosheid gaat stijgen door de falende economieën in Duitsland en Frankrijk en vormen hier een koopkracht problematiek: dus afzetproblematiek voor ondernemers.
Uiteraard zal de impact per bedrijf, instelling of ondernemer verschillen. Zaak dus om de juiste besluiten te nemen
Het zijn geen voorspellingen meer.
Het huidige kabinet heeft ze op de urgentie agenda heeft staan. U ook??

Even twee voorbeelden
1e voorbeeld: AI, robots en de effecten op de arbeidsmarkt
Op 8 januari 2025 werden in de Nederlandse kranten gedetailleerde onderbouwingen gepresenteerd over de versnelde opmars van AI en robotisering. Feiten werden helder gepresenteerd, onder andere in de publicatie van Ton Voermans (Rapport: AI en robots kunnen nóg meer werk van ons overnemen dan gedacht (en dat is goed én slecht nieuws); Het Parool 8 januari 2025).
Uit het onderzoek van Henk Volberda blijkt:
- De werkgelegenheid zal de komende jaren met 7% toenemen.
- 86% van de Nederlandse ondernemers zal genoodzaakt zijn de personeelsbehoefte in te vullen met robotisering en AI. Ze zullen weerstand ontmoeten omdat minimaal 11% van het huidige personeelsbestand de noodzakelijke innovatiestappen niet kan maken door gebrek aan de juiste kennis/competenties, beperkt leervermogen en motivatie. Ze haken dus af en zijn niet langer inzetbaar. Het UWV krijgt het dus nog drukker.
En….. u weet als geen ander hoe lastig het is om de juiste mensen te werven (en wat dat kost), en hoe moeilijk het is om de juiste mensen op de juiste plaats te houden, te blijven boeien en te verbinden (en wat dat weer kost).
2e voorbeeld: De effecten van het inflatiespook
Op dezelfde dag, 8 januari 2025, werd ook een publicatie in het Parool van Peet Vogels gedeeld over de effecten van de stijgende kosten voor ondernemers (Hoge inflatie houdt aan, maar lonen stijgen mee en de consument blijft kopen; Het Parool 8 januari 2025).
Dit wordt een steeds terugkerend probleem: een waar onheil monster.
- Prijsstijgingen leiden tot stijgende productiekosten.
- Loonkostenstijgingen leiden eveneens tot hogere productiekosten.

De inflatie in Nederland is momenteel de hoogste in Europa, wat er inmiddels voor zorgt dat het buitenland anders over ons gaat denken: “Met Nederland moeten we even geen zakendoen, de prijzen zijn te hoog en ze lijken het allemaal niet goed voor elkaar te hebben. Ze zijn voorlopig alleen met zichzelf bezig.”
U weet toch ook dat we een “open economie” zijn en dus zeer afhankelijk van het buitenland?
Andere landen en continenten springen hier wellicht in, waardoor het nog moeilijker wordt om vertrouwen te wekken om zaken doen. Trump is al aan het voorsorteren, toch? Vecht je dan maar weer eens terug in de markt.
De Impact? Dat onze broze maakindustrie, landbouw en veeteelt, maar vooral de dienstensector, opnieuw een klap zal moeten verwerken is zeer reëel . Dit zal zeker gevolgen hebben voor de kostprijs van de nationale economie. Opnieuw doemt er een waar onheilsmonster op.
Alle bovenstaande aspecten en thema’s vereisen een zeer hoge urgentie en daadkrachtig plan van aanpak van zowel overheid als bedrijfsleven. De volgende punten staan dan ook op de urgentieagenda van de overheid;
- de noodzaak tot innovatie van arbeidsvoorwaarden,
- duurzame inzetbaarheid van medewerkers door ontwikkelen,
- innovatie van het belastingstelsel,
- realiseren van een kleinere overheid,
- gezamenlijk terugdringen van inflatie,
- koopkrachtverbetering realiseren,
- hervorming van de gezondheidszorg vormgeven.
Wat kan u dan zelf nu al doen om uw concurrentiepositie te behouden of te verbeteren?
Om de kostprijzen te verlagen, kunnen producenten verschillende strategieën overwegen. Enkele mogelijke aanpakken zijn:
- Verbeteren van productiviteit: Door efficiënter te werken, bijvoorbeeld door betere werkprocessen of technologieën in te zetten, kunnen producenten meer producten maken met dezelfde middelen, wat de kosten per eenheid verlaagt. (JIT/productie on demand)
- Schaalvoordelen: Wanneer een producent meer produceert, kunnen de vaste kosten (zoals apparatuur en gebouwen) over meer eenheden worden verdeeld. Wat de kostprijs per eenheid verlaagt. Wellicht is er een samenwerking mogelijk met soortgelijke marktdelers.
- Optimalisatie van de toeleveringsketen: Het verbeteren van de inkoopprocessen, bijvoorbeeld door goedkopere grondstoffen of betere leverancierscontracten te vinden, kan helpen om de kosten te drukken. Wellicht is er een (inkoop)samenwerking mogelijk met soortgelijke marktdelers.
- Investeren in technologie en automatisering/robotisering: Het automatiseren van bepaalde productieprocessen kan arbeidskosten verlagen en tegelijkertijd de efficiëntie verhogen, wat kan leiden tot lagere kosten.
- Energie- en grondstofverbruik verminderen: Duurzaamheidsmaatregelen zoals het verminderen van energieverbruik of het hergebruiken van grondstoffen kunnen de kosten verlagen en tegelijkertijd bijdragen aan milieuvriendelijker produceren. Wellicht is er een samenwerking mogelijk met soortgelijke marktdelers.
- Outsourcing of nearshoring: Het verplaatsen van productie naar gebieden met lagere arbeidskosten of het outsourcen van bepaalde onderdelen van het productieproces kan kostenbesparingen opleveren: ketenverkorting. Maar denk hier ook aan de logistieke aspecten.
- Innovatie in productontwerp: Door producten eenvoudiger of efficiënter te ontwerpen, bijvoorbeeld door het gebruik van goedkopere materialen, kunnen de productiekosten omlaag.
- Verbeteren van het voorraadbeheer: Het optimaliseren van voorraden kan helpen om overtollige voorraden en de kosten van opslag te verminderen. Lean-productiemethoden kunnen hier een rol in spelen.
Door een combinatie van deze strategieën kunnen producenten hun kostprijzen verlagen zonder concessies te doen aan de kwaliteit van hun producten. En u weet, voor dergelijke activiteiten zijn vaak subsidiemogelijkheden beschikbaar bij RVO Nederland.
Ik hoop dat u onze boodschap ter harte neemt en de juiste signalen vertaalt naar uw organisatie en medewerkers. Ik vertrouw erop dat u onze aanbevelingen op het gebied van structuur, strategie en uitvoering waardeert, en de juiste innovaties en duurzame investeringen maakt voor 2025/2026. Mocht u willen sparren of hulp nodig hebben, staan wij klaar om u te ondersteunen.
Conclusie
De bewegingen die we in de business zien bieden u en uw medewerkers de Sense of Urgency om te zorgen dat de wendbaarheid in uw bedrijf de komende periode optimaal aanwezig is. Bedrijven die de balans vinden tussen snelheid, innovatie en duurzaamheid zullen niet alleen herstellen van eerdere crisissen, maar ook floreren in de toekomst. De sleutel is om deze periode van nieuwe energie strategisch en gecontroleerd te benutten.
Dus, is het wijs om deze periode te zien als een moment van bezinning en voorbereiding. Want de kansen zullen er aan komen in 2025. En alleen de best voorbereide bedrijven zullen deze kansen succesvol verzilveren in klinkende munten.
Bel de interimmanagers van Maximum eens!
Kijk eens naar het product De Service Club of het product Daadkracht voor de noodzakelijke innovaties.
We helpen je aan duurzaamheid van de organisatie.
Of als het u gaat om Performance verbeteringen kunnen we u helpen met het product Ambities.
Hier hebben we een Top Tien Performer (TTP) plan voor u klaarliggen. Info Ambities en download de Whitepaper.
Ook uw medewerkers kunnen we helpen zich voor te bereiden op een nieuwe werkelijkheid of carrièrestap.
Doen: voor kennis, kunde en vaardigheden