Lees tijd:

Inkoopmanagement

Inkopers zijn de spin in het web tussen hun bedrijf en toeleveranciers. Zij staan aan de basis van het bedrijfsresultaat. Doorgaans zijn zij de eersten die problemen signaleren en moeten oplossen. Als u wilt weten hoe u dat effectiever kan en als u wilt weten hoe u problemen zelfs kunt voorkomen, is deze training ideaal voor u. U krijgt inzicht in het operationele inkoopproces en leert problemen snel en effectief op te lossen – zelfstandig of samen met een leidinggevende. Bovendien krijgt u concrete tips om problemen in de toekomst te voorkomen.

De uitdaging om afgesproken innovaties goed voor te bereiden en te realiseren vraagt om slagvaardig inkoopleiderschap. Een succesvolle implementatie vraagt om daadkracht. U rondt deze training af met een concreet stappenplan om uw operationele inkoopproces direct te verbeteren.

Wat betekent dit nu concreet?
-Hoe organiseert u effectief en efficiënt de inkoop en de logistieke activiteiten?
-Hoe structureert u een inkoopafdeling?
-Hoe kunt u het resultaat positief sturen?

Resultaten en competenties

Na afloop van deze praktijkgerichte training bent u in staat om op een doeltreffende wijze leiding te geven aan een inkoop- of innovatieteam. Onder leiding van een deskundige en ervaren professional leert u hoe u inkoopafdelingen budgettair, kwalitatief en organisatorisch het beste aanstuurt. U heeft inzicht in gangbare theorieën en modellen over inkoopmanagement en de wijze waarop u die concepten in de praktijk toepast. U bent in staat om effectief leiding te geven en ontwikkelt vaardigheden die essentieel zijn voor het slagen van uw inkoopteam.

Te ontwikkelen competenties: daadkracht, contactuele vaardigheden, rol- en stijlafwisseling en omgaan met weerstand.

Inhoud

  • Kerntaken van de inkoopafdeling
  • Plaats in de organisatie
  • De inkoop analyse ( prestatie indicatoren)
  • Het marktonderzoek ( markten en producten)
  • Het operationele inkoopproces (processen, beleid, strategieën ,tactisch, operationeel)
  • Aanbesteden en uitbesteden
  • Kosten (kostprijsopbouw, kortingen, valuta)
  • Logistiek (Incoterms en bestelsystemen)
  • Voorraad (voorraad- en bestelkosten)
  • Kwaliteit (kwaliteits- en ingangscontrole)
  • Leveranciersprestaties (selectie, vendor rating, leveranciersmanagement, ketenbeheer)
  • Knelpunten in uw operationele inkoopproces herkennen
  • Inkoopleiderschap bij innovaties (beïnvloedingstijlen, instrueren, coachen, ondersteunen)
  • Sturen op resultaat
  • Klantenservice en servicegraad
  • Onderhandelingsvaardigheden (ook Conflicthantering, Verkooptactieken, Win-winonderhandelingsresultaat)

Werkwijze

Voorafgaand aan de training vullen deelnemers een vragenlijst in om hun reeds aanwezige kennis in kaart te brengen. Theorie en oefeningen wisselen elkaar af. Deelnemers werken aan de hand van eigen cases.

Doelgroep

Inkoopmanagers en Staffunctionarissen die zich willen ontwikkelen tot een daadkrachtig inkoopmanager/leider.

Duur en tijden

In overleg

Plaats en data

In overleg

Aantal deelnemers

8 - 12

Kosten

€ 700,- per dagdeel excl. btw